M.S. 1. yüzyılın sonlarında şehirdeki inşaat çalışmaları muhtemelen aralıksız olarak devam etmiştir. Abartılı bir süslemeye sahip Sebasteion, M.S. 1. yüzyılın ortasında kentin başlıca inşaat projesidir ve M.S. 60 yılı civarında Nero döneminde tamamlanmıştır. Hemen ardından bir başka anıtsal yapı olan ve Güney Agora’nın güneybatı köşesinden girişi sağlanan Sivil Bazilikanın yapımına başlanmıştır. Teknik detaylara ve tasarım detaylarına bakıldığında Sebasteion’da çalışan ekibin bu yeni proje için tekrar bir araya getirildiği ya da Sebasateion’dan buraya atandıkları ortadadır. Bu yeni yapı, M.S. 1. yüzyılda tamamlanarak, Roma’nın yeni imparatorluk hanedanı olan Flaviuslara adanmıştır.
Güney Agora’nın güneybatı köşesinden girişi sağlanan Sivil Bazilika, uzun, üç koridorlu bir kamu binasıdır (yaklaşık 145 X 30 m). Mimari süslemeleri ve ithaf yazıtının korunmuş bir parçası sayesinde M.S. 1. yüzyılın sonlarında tamamlandığı ve yeni hanedana adandığı anlaşılmaktadır. Binaya Güney Agora’ya açılan kısa tarafından girilmektedir. Giriş duvarı, geniş mermer panellerle kaplı, gömme sütunlu, gösterişli bir cephedir (bkz. attaki resim). Daha sonra, M.S. 301 yılında, Diocletianus’un ünlü Tavan Fiyatlar Fermanı ve Para Birimi Fermanı Latince olarak bu paneller üzerine yazılmıştır.
Yapının İon ve Korinth düzeninde iki katlı portikolarla bölünmüş olan iç kısmı, iki yan koridor ve taş döşeli bir orta neften oluşmaktadır. İç kısım Aspendos’daki bazilika gibi görkemli bir güney salon ile son bulmaktadır (yaklaşık 20 x 30 m boyutlarında ve yüksekliği 10 m’den fazla). Bu güney bölmenin iç duvarları gösterişli sütunlu mimari elemanlar ile süslenmiştir. Nefteki portikoların üst katları trabzan görevi gören kabartmalarla donatılmıştır. Bu kabartmalar, çeşitli dekoratif motiflerin yanı sıra Aphrodisias’ın efsanevi kurucusu Ninos ile ilgili bir hikaye de dahil olmak üzere yerel mitolojiden sahneler içermektedir.
Bu yapı, M.S. 4. yüzyılın ortalarında Flavius Constantius adında bir vali tarafından restore edilmiştir. Yan koridorların mozaikleri de aynı dönemde döşenmiştir. Olasılıkla bu restorasyon sırasında, daha erken döneme ait iki adet görkemli heykel buraya taşınıp binanın kuzey ucuna içeriye bakacak biçimde yerleştirilmiştir. Bunlardan biri, kolosal boyutlu drapeli bir tanrıça heykeli; diğeri ise mavi-gri mermerden yapılmış olağanüstü bir at heykelidir.
http://aphrodisias.classics.ox.ac.uk/tr/tr-civilbasilica.htmlCopied